PÁLYÁZATI KÖZLEMÉNYEK

Egyedi, 3D nyomtatott, t?zgátló adalékokkal továbbfejlesztett m?anyag autóipari alkatrészek anyagrendszerének és gyártástechnológiájának kidolgozása

A Balaton Ré-Busz 98’ Kft. a HDH-Mérnök Kft-vel és az Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Karával konzorciumban kezdte meg a projektet 2019 februárjában. A projekt címe Egyedi, 3D nyomtatott, t?zgátló adalékokkal továbbfejlesztett m?anyag autóipari alkatrészek anyagrendszerének és gyártástechnológiájának kidolgozása, azonosítószáma: GINOP-2.2.1-18-2018-00015.

A napjainkban zajló negyedik ipari forradalom szerves részét képez? additív gyártási technológia az ipar egyik legdinamikusabb fejl?d? szegmense, mely automatizálási és információs technológiákkal összekapcsolva ugrásszer? fejl?dését eredményez a gyártási rendszerekben. Az additív gyártástechnológiával olyan alkatrész kialakítások létrehozását teszi lehet?vé, amelyek a hagyományos technológiákkal nem lehetségesek, utat nyitva új mérnöki megoldások felé. Számos iparágban sikeresen alkalmazzák a 3D technológiát, ennek egyik legjelent?sebb haszonélvez?je az autóipar. A prototípusgyártás mellett már kis sorozatgyártásnál is használják, a jöv? fejlesztései pedig 3D nyomtatokkal felszerelt digitális gyáregységek irányában mutatnak.

A projekt célja az autóipar számára additív gyártástechnológiával el?állított alkatrészek gyártástechnológiájának, anyagrendszerének fejlesztése. Az egyik jelent?s alkatrészekkel szembeni követelmény az autóipar oldaláról a kiemelked?en nagy szilárdság, amely meglehet?sen drága alapanyagok alkalmazásával érhet? el. Fejlesztésünk ezt hivatott javítani azzal, hogy speciális h?kezelések kombinációjával fokozzuk a kész, 3D nyomtatott alkatrészünk tulajdonságait. Ezt az eljárást els?sorban fém alkatrészek kivitelezésénél használható. A porozitás mértéke egyenest a 3D nyomtatóból kiérkezve akár 1-2% érték? is lehet a nyomtatási beállításoktól függ?en. Az SLS technológiánál az alkatrész szilárdsága jóval alacsonyabb a kívánt értéknél, így a fent említett izosztatikus sajtolással növelhet? ez az érték. A gyártástechnológia felügyeleti rendszerét az Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kara fejleszti a gyártási m?veletek közötti anyagmozgatás robotizálása mellett.

A mechanikai terhelések mellett további fontos tulajdonság az autóiparban az alkatrész égésállósága, amely 3D nyomtatott polimer alkatrészek esetében jelenleg elmarad a kívánalmaktól. A 3D nyomtatásban alkalmazott polimerek els?sorban filamentként kerülnek forgalomban, amelyet a népszer? FDM technológiával dolgoznak fel. Ezek a filamentek egyáltalán nem rendelkeznek égésgátolt anyagrendszerrel. A fejlesztéssel ezt a tulajdonságot szeretnénk javítani, amely így validált módon teszi lehet?vé akár az FDM technológiával gyártott alkatrészek alkalmazását az autó- és repül?gépiparban. Ezzel els?sorban h?nek kitett burkolati és motortérben elhelyezett alkatrészek gyártása válik lehet?vé, akár új, akár régebbi konstrukciók esetében is.

A projekt összköltsége 1.122.458.810,- forint, támogatási intenzitása 76,1%, támogatásának összege 854.222.307,- forint, 36 hónap alatt kerül megvalósításra.

A projekt befejezésének id?pontja: 2022.06.30.

Széchenyi 2020