PÁLYÁZATI KÖZLEMÉNYEK

Egyedi, 3D nyomtatott, tűzgátló adalékokkal továbbfejlesztett műanyag autóipari alkatrészek anyagrendszerének és gyártástechnológiájának kidolgozása

A Balaton Ré-Busz 98’ Kft. a HDH-Mérnök Kft-vel és az Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Karával konzorciumban kezdte meg a projektet 2019 februárjában. A projekt címe Egyedi, 3D nyomtatott, tűzgátló adalékokkal továbbfejlesztett műanyag autóipari alkatrészek anyagrendszerének és gyártástechnológiájának kidolgozása, azonosítószáma: GINOP-2.2.1-18-2018-00015.

A napjainkban zajló negyedik ipari forradalom szerves részét képező additív gyártási technológia az ipar egyik legdinamikusabb fejlődő szegmense, mely automatizálási és információs technológiákkal összekapcsolva ugrásszerű fejlődését eredményez a gyártási rendszerekben. Az additív gyártástechnológiával olyan alkatrész kialakítások létrehozását teszi lehetővé, amelyek a hagyományos technológiákkal nem lehetségesek, utat nyitva új mérnöki megoldások felé. Számos iparágban sikeresen alkalmazzák a 3D technológiát, ennek egyik legjelentősebb haszonélvezője az autóipar. A prototípusgyártás mellett már kis sorozatgyártásnál is használják, a jövő fejlesztései pedig 3D nyomtatokkal felszerelt digitális gyáregységek irányában mutatnak.

A projekt célja az autóipar számára additív gyártástechnológiával előállított alkatrészek gyártástechnológiájának, anyagrendszerének fejlesztése. Az egyik jelentős alkatrészekkel szembeni követelmény az autóipar oldaláról a kiemelkedően nagy szilárdság, amely meglehetősen drága alapanyagok alkalmazásával érhető el. Fejlesztésünk ezt hivatott javítani azzal, hogy speciális hőkezelések kombinációjával fokozzuk a kész, 3D nyomtatott alkatrészünk tulajdonságait. Ezt az eljárást elsősorban fém alkatrészek kivitelezésénél használható. A porozitás mértéke egyenest a 3D nyomtatóból kiérkezve akár 1-2% értékű is lehet a nyomtatási beállításoktól függően. Az SLS technológiánál az alkatrész szilárdsága jóval alacsonyabb a kívánt értéknél, így a fent említett izosztatikus sajtolással növelhető ez az érték. A gyártástechnológia felügyeleti rendszerét az Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kara fejleszti a gyártási műveletek közötti anyagmozgatás robotizálása mellett.

A mechanikai terhelések mellett további fontos tulajdonság az autóiparban az alkatrész égésállósága, amely 3D nyomtatott polimer alkatrészek esetében jelenleg elmarad a kívánalmaktól. A 3D nyomtatásban alkalmazott polimerek elsősorban filamentként kerülnek forgalomban, amelyet a népszerű FDM technológiával dolgoznak fel. Ezek a filamentek egyáltalán nem rendelkeznek égésgátolt anyagrendszerrel. A fejlesztéssel ezt a tulajdonságot szeretnénk javítani, amely így validált módon teszi lehetővé akár az FDM technológiával gyártott alkatrészek alkalmazását az autó- és repülőgépiparban. Ezzel elsősorban hőnek kitett burkolati és motortérben elhelyezett alkatrészek gyártása válik lehetővé, akár új, akár régebbi konstrukciók esetében is.

A projekt összköltsége 1.122.458.810,- forint, támogatási intenzitása 76,1%, támogatásának összege 854.222.307,- forint, 36 hónap alatt kerül megvalósításra.